بیش از 17 سال تجربه در انتخاب رشته کنکور و استعدادیابی تحصیلی. دارای مجوز رسمی از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران و عضو اصلی انجمن علمی روانشناسی کرمان از سال 96 تا کنون .

اطلاعات تماس
کنکور متوسطه اول متوسطه دوم

همه چیز راجع به رشته علوم و معارف اسلامی

دوست عزیز اگر میخوای مطالب دقیق هدایت تحصیلی و هر شب نکاتی در مورد کنکور بدونی اینستاگرام من رو فالو کن: 

پیش از آغاز مطلب اینجا کلیک کن و با فالو کردن اینستاگرام ما از جدیدترین خبرها مطلع گردید

خب بریم سراغ اصل مطلب:

برای شروع بگم که این مطلب را در تاریخ اول آبان 99 به روز کردم و کاملا جدید است حالا برویم سراغ رشته ناشناس علوم و معارف اسلامی… متاسفانه دانش‌آموزان بعضی مناطق از داشتن چنین رشته ای محروم هستند اما برای همان عزیزان هم  دانستن در این مورد خالی از لطف نیست چرا که دانستن همواره عاملی است برای انتخاب آگاهانه و مناسب تر. در کامنت‌ها بسیار پرسیده اید که آینده شغلی و فرقش با ادبیات جیست؟! مگر مطلب را کامل نخواندید؟!!! در میانه همین مطلب اسامی کتاب ها هم آمده. پس تنبل نباشید و اگر واقعا به دنبال رشته علوم و معارف اسلامی هستید کمی وقت بگذارید و با دقت این مطلب کوتاه را بخوانید. با این وجود بر اساس سوالاتی که پرسیده بودید به چندتا از مهمترین ها و پرتکرارترین‌هایشان پیش از شروع مطلب پاسخ می دهم:

– آینده شغلی این رشته چگونه است؟ خب دقیقا مثل آینده شغلی رشته ادبیات

– من با چه نمراتی می توانم وارد شوم؟ با حداقل نمره 14 در درس دینی، عربی13 و ادبیات 12 پس اکثرا می توانند ورود کنند ولی باید تلاششان را بیشتر کنند چون با این نمرات آینده ای نخواهند داشت

– آیا از طریق معارف می توانم به داشگاه افسری بروم؟ بله 

– جنسیت مطرح است؟ یعنی من که دخترم می توانم موفق شوم؟ جنسیت مطرح نیست و بله شما بسته به تلاشتان حتما می توانید

-کنکورش چگونه است؟ کنکور جداگانه ای ندارد و جزو کنکور گروه علوم انسانی است و جداگانه نیست  با این تفاوت که بچه های  نظام قدیم  باید پاسخگوی سوالات تخصصی معارف (با نام اصول و عقاید فقه) با نام دفترچه شماره3 هم می‌بودند که تعدادشان 20 تا بود که از کنکور99 این موضوع اصلاح گردیده و مجموعه سوالات درقالب دفترچه ویژه علوم و معارف اسلامی به دانش آموزان تقدیم می شد و از کنکور 1400 تحت عنوان دفترچه شماره 3 یا همان دفترچه ویژه علوم و معارف اسلامی به داوطلبان ارائه گردید(برای دانلود کلیک کنید). این دفترچه شانل دروس زبان عربی(20 سوال) تاریخ و جغرافیا( هرکدام 15 سوال) فلسفه و منطق(20 سوال) روانشناسی (20 سوال) در مجوع 90 سوال با 80 دقیقه زمان پاسخگویی. در ضمن طبق اطلاعیه جدید سازمان سنجش منابع درس امتحانی «فرهنگ و معارف اسلامی» کتاب‌های «اصول عقاید 1، 2 و 3»، منابع دروس امتحانی «زبان عربی عمومی و تخصصی» کتاب‌های «عربی، زبان قرآن 1، 2 و 3» و منابع درس امتحانی «تاریخ» کتاب‌های «تاریخ اسلام 1 و 2 و تاریخ 3 (ایران در دوره اسلامی)» درنظر گرفته می‌شود. پس در دفترچه این ها جایگزین دروس دوستان علوم انسانی خواهند شد و نکته مهم این است که در زمان ثبت‌نام آزمون سراسری در گروه علوم انسانی، داوطلبان دارای دیپلم علوم و معارف اسلامی باید انتخاب کنند که صرفاً به یکی از دفترچه سوالات عمومی و تخصصی گروه علوم انسانی از «منابع دیپلم علوم انسانی» پاسخ می‌دهند یا به دفترچه سوالات گروه علوم انسانی که «منابع چهار درس الهیات و معارف اسلامی، زبان عربی عمومی و تخصصی و تاریخ آن»، کتاب‌های دیپلم علوم و معارف اسلامی است یعنی از کنکور 99 به بعد سیستم عوض شده و دانش آموز علوم و معارف اسلامی می تواند کتاب های  علوم انسانی را امتحان دهد و به دفترچه اختصاصی خود کاری نداشته باشد. اما این موضوع را از قبل در زمان ثبت نام اعلام کند.  پس دوستان علوم معارف از امسال مانند سایر گروه ها یعنی تجربی و ریاضی و … به دو دفترچه جای 3 دفترچه پاسخ می دهند و این یعنی استقلال بیشتر از رشته علوم انسانی و ممکن است روزی برسد که کنکور جداگانه برگزار کنند!

آیا می توانم به سوالات بچه های علوم انسانی پاسخ دهم؟ بله در زمان ثبت نام، همان گونه که در سوال قبل واضح توضیح دادم می‌توانید اعلام کنید که به کدام دفترچه پاسخ می دهید! اما باید کتاب های علوم انسانی را بخوانید! مثلا اصول عقاید نخوانید و همان دینی یا فرهنگ و معارف اسلامی ادبیات را بخوانید.

-چه باید بخوانم؟ همین کتاب هایی که پایین آمده (برای کنکور سراسری بعضی از کتاب ها در آزمون نیستند)

-چه کتاب های اضافه ای دارد؟ اخلاق اسلامی، علوم و معارف قرآنی، احکام 1(پسران و دختران بصورت مجزا)، اصول عقاید، تاریخ اسلام، روش استنباط احکام (احکام 3)، جریان شناسی اندیشه های معاصر ایران(اجرای آزمایشی) را در رشته معارف داریم

رشته علوم و معارف اسلامی چیست؟

این رشته یکی از رشته های آموزش متوسطه میباشد که دانش آموزان سال نهم پس از انتخاب شاخه علوم انسانی در پایان پایه دهم از میان دو رشته موجود در این شاخه یعنی ادبیات و معارف اسلامی یکی را انتخاب برمیگزینند. دانش آموز با توجه به علاقه ، انگیزه ، هوش و استعداد و آینده ی شغلی رشته تحصیلی خود را از بین رشته های تحصیلی (ادبیات و علوم و معارف اسلامی) انتخاب میکنند.رشته تحصیلی علوم و معارف اسلامی از رشته هایی است که ادامه تحصیل در آن میتواند علاقه مندان را به بالاترین مراحل علمی و اخلاقی برساند.

دروس عمومی و تخصصی که در این رشته خوانده میشود کدام است؟

بعضی از دروس این رشته عمومی است و در همه رشته ها تدریس میشودمثل زبان انگلیسی.

بعضی از دروس با دروس رشته علوم انسانی مشترک است مثل جغرافیا ، آمار ، روان شناسی.

بعضی از دروس ، دروس تخصصی رشته علوم و معارف هستند مثل احکام ، اخلاق ، عربی ویژه معارف ، فن سخنوری.

دروس عمومی و تخصصی رشته علوم و معارف اسلامی به ترتیب زیر میباشد.

نام درس کلاس دهمواحدنام درس کلاس یازدهمواحد نام درس کلاس دوازدهم واحدپیش دانشگاهی
زبان فارسی  12اصول عقاید 13اصول عقاید23نام درس واحدنام درسواحد
ادبیات فارسی 12زبان فارسی 22زبان فارسی تخصصی2اخلاق 14اخلاق 21
عربی 12ادبیات فارسی 22ادبیات فارسی تخصصی2اصول عقاید 12اصول عقاید 21.5
زبان خارجه 13عربی 2 ویژه معارف4عربی 3 ویژه معارف5زبان فارسی 12زبان فارسی 21
فیزیک وآزمایشگاه2.5زبان خارجه 22زبان خارجه 32زبان خارجه 12زبان خارجه 22
شیمی و آزمایشگاه2.5تاریخ اسلام 12تاریخ اسلام 22ادبیات عربی 12.5ادبیات عربی 22.5
مطالعات اجتماعی3احکام1ریاضی ویژه علوم انسانی و معارف2منطق صوری2فلسفه2
علوم زیستی و بهداشت2تفسیر و علوم قرآنی2تفسیر و علوم قرآنی 22اصول فقه2فقه2
ریاضی 14آشنایی با مفردات قرآن1تاریخ ایران و جهان4    
تربیت بدنی 11قرائت و  تجوید قرآن1فلسفه منطق3    
درس های انتخابی3جغرافیا 13روان شناسی2    
دین و زندگی4جامعه شناسی 12جامعه شناسی2    
  آمار و مدلسازی2اخلاق 21    
  تربیت بدنی 21فن سخنوری1    
  اخلاق 11تربیت بدنی 31    
  آمادگی دفاعی2      

فارغ التحصیلان پیش دانشگاهی و سال دوازدهم نظام جدید علوم و معارف اسلامی در چه رشته هایی در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی میتوانند ادامه تحصیل دهند؟

فارغ التحصیلان با توجه به علاقه و توانایی خود میتوانند بر اساس دفترچه راهنمای انتخاب رشته های تحصیلی تمامی رشته های علوم انسانی را انتخاب نمایند. مانند الهیات و معارف اسلامی و تمامی گرایش های آن –  مدیریت و گرایش های آن مثل (مدیریت صنعتی –  دولتی و بازرگانی) حقوق و علوم قضایی با گرایش های آن – علوم اقتصادی با گرایش های آن مثل امور بانکی – حسابداری بیمه اکو   امور گمرکی کالا (سیستم تامین و توزیع کالا) علوم تربیتی و روانشناسی با تمام گرایش های آن مثل – روانشناسی بالینی ، کتابداری ، مدیریت برنامه ریزی آموزشی. امور تربیتی و دیگر رشته های مربوطه علوم اجتماعی و گرلیش های آن مثل جامعه شناسی ، علوم سیاسی ، روابط بین الملل ، مددکار اجتماعی ، تاریخ ، جغرافیا ، زبان و ادبیات فارسی و گرایش های مختلف آن. گروه آزمایشی هنر و زبان های خارج با گرایش های آن.

مشاغلی که در آینده میتوان مشغول به کار شد :

فارغ التحصیلان این رشته که در رشته های مختلف دانشگاهی و حوزوی ادامه تحصیل داده اند هم اکنون در بسیاری از مراکز مهم علمی و پژوهشی مشغول کار هستند مانند حقوقدان – وکالت – سر دفتر اسناد – مدرس دانشگاه – دبیر دبیرستان – محقق و پژوهشگر در مراکز تحقیقاتی – پژوهشگر در دروس خارج فقه و حوزه های علمیه – رسیدن به درجه فقاهت و اجتهاد – مسئولیت در سازمان ها ووزارتخانه ها .

برای خواندن مطالب بیشتر به ادامه مطلب بروید…

دبیرستان های علوم و معارف اسلامی سراسر کشور کدام است؟

دبیرستان های شهید مطهری پسرانه و دخترانه تهران – مشهد – شیراز – یزد – خرم آباد – میبد – یاسوج – زاهدان – همدان – شهر کرد – ساری – این مراکز آموزشی وابسته به مدرسه عالی شهید مطهری تهران هستند. دبیرستان امام صادق(علیه السلام) تهران وابسته به دانشگاه امام صادق(علیه السلام) تهران – دبیرستان دخترانه معصومه دماوند – دبیرستان پیام غدیر تهران – دبیرستان علوم و معارف اسلامی وابسته به بنیاد فرهنگی امام محمد باقر(علیه السلام) پسرانه و دخترانه اصفهان – دبیرستان هدی قم – دبیرستان ثامن الحجج تهران – دبیرستان الغدیر تهران – دبیرستان مکتب الزهرا تهران- در استان کرمان با نام صدرا شناخته می شوند

چگونگی و شیوه کنکور سراسری

کنکور جداگانه ای ندارد و جزو کنکور گروه علوم انسانی است و جداگانه نیست  با این تفاوت که بچه های  نظام قدیم  باید پاسخگوی سوالات تخصصی معارف (با نام اصول و عقاید فقه) با نام دفترچه شماره3 هم می‌بودند که تعدادشان 20 تا بود که از کنکور99 این موضوع اصلاح گردیده و مجموعه سوالات درقالب دفترچه ویژه علوم و معارف اسلامی (برای دانلود کلیک کنید) به دانش آموزان تقدیم می شود و نیازی به پاسخگویی به دو دفترچه را ندارند. در ضمن طبق اطلاعیه جدید سازمان سنجش منابع درس امتحانی «فرهنگ و معارف اسلامی» کتاب‌های «اصول عقاید 1، 2 و 3»، منابع دروس امتحانی «زبان عربی عمومی و تخصصی» کتاب‌های «عربی، زبان قرآن 1، 2 و 3» و منابع درس امتحانی «تاریخ» کتاب‌های «تاریخ اسلام 1 و 2 و تاریخ 3 (ایران در دوره اسلامی)» درنظر گرفته می‌شود. پس در دفترچه این ها جایگزین دروس دوستان علوم انسانی خواهند شد و نکته مهم این است که در زمان ثبت‌نام آزمون سراسری در گروه علوم انسانی، داوطلبان دارای دیپلم علوم و معارف اسلامی باید انتخاب کنند که صرفاً به یکی از دفترچه سوالات عمومی و تخصصی گروه علوم انسانی از «منابع دیپلم علوم انسانی» پاسخ می‌دهند یا به دفترچه سوالات گروه علوم انسانی که «منابع چهار درس الهیات و معارف اسلامی، زبان عربی عمومی و تخصصی و تاریخ آن»، کتاب‌های دیپلم علوم و معارف اسلامی است یعنی از کنکور 99 به بعد سیستم عوض شده و دانش آموز علوم و معارف اسلامی می تواند کتاب های  علوم انسانی را امتحان دهد و به دفترچه اختصاصی خود کاری نداشته باشد. اما این موضوع را از قبل در زمان ثبت نام اعلام کند.  پس دوستان علوم معارف از امسال مانند سایر گروه ها یعنی تجربی و ریاضی و … به دو دفترچه جای 3 دفترچه پاسخ می دهند و این یعنی استقلال بیشتر از رشته علوم انسانی و ممکن است روزی برسد که کنکور جداگانه برگزار کنند!

دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی که می‌توان در آنها ادامه تحصیل داد :

1-دانشگاهها و مراکز عالی در سراسر کشور که از طریق کنکور سراسری دانشجو میپذیرد.(یعنی همه دانشگاه ها و رشته های مربوط به کنکور علوم انسانی)

2-دانشگاه علوم اسلامی رضوی مشهد.

3-موسسه آموزشی باقرالعلوم قم.

4-دانشگاه مفید قم.

5-موسسه تحقیقاتی و پژوهشی امام خمینی قم.

6-دانشگاه عالی قضایی قم.

7-دانشکده اصول دین قم.

8-دانشکده علوم حدیث شهر ری.

9-دانشگاه امام صادق تهران.

8-چگونگی ثبت نام وادامه تحصیل در دبیرستان علوم و معارف اسلامی وابسته به بنیاد فرهنگی امام محمد باقر (علیه السلام) چیست؟

آدرس دیگر ما : www.moshaverinekerman.ir ©

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *